Pages

Friday 15 July 2011

PERHATIAN untuk semua kaum HAWA....

ASSALAMUALAIKOM.

Akk aku kan baru je lepas operation... nak taw sakit ape x? name sakit nye Endometriosis.. pernah dengar ke x?? kebanyakan wanita xtaw pasal sakit ni walhal.. penyakit ni banyak dihidapi oleh anda tanpa anda sedari.....



APAKAH SEBENARNYA PENYAKIT ENDOMETRIOSIS?

Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar ´endometrium´ telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ´darah kotor´ atau darah haid. (senang ckp darah yg ptt nye keluar mase haid. dia blocked. and berkumpul)
KESIAN AKAK AKU.


Mase mula2 dapat taw. dia nanges je. ngan aku2 skali nak nanges tgk dia nanges... aku try gugel smua ape penyakit ni.. and aku bace.. hmm... sebenarnye penyakit ni kalo dibiarkan ia mampu mnjadi kan seorng wanita itu tidak boleh hamil, kerap keguguran dan period pain yg kerap... so kalau anda ade kekerapan period pain tanpa sebab.. rajin2 kan diri check ngan dokter k. setelah dokter kaunseling.. and setelah pembedahan.. Alhamdulillah.. semua selamat. and akak saye dah kembali normal. dah dia juga sihat seperti wanita biasa ^^plg penting xde gangguan utnk dia hamil kelak.... syukur pada Allah... 

GAMBAR2 MASE KAT HOSPITAL 

Akk saye lepas operate.. henpon xlepas beb!! hahaha..
Mase ni belom bedah lg. aku ade perangai sampah sikit. smpai waktu tdo aku. aku kne tdo. aku xksah kat mane aku tdo. haha
Ni hari kedua kot. dah xleh nyelit sebelah akak aku.. mak aku mesti rase nak pijak je.
4hari aku teman akk aku. abes smua magazine aku beli. kaye mamak kat bawah tu
bende plg best.. korek hamper org sakit!! hahaha.. byk gile dia dapat!
AKU TERHARU


Sepanjang 4hari aku teman akk aku. kwn dia, bos dia., kerabat mane2 ntah. xhabes2... dtg melawat dia dari pagi smpai ke malam. untung akk aku.. smua sayang.. hahaha.... 


PROMOTE AKAK AKU SKET!!!

Akak aku ni cantik... ye la. mcm muke aku mesti la cantik.. hahaha!!!  acece.. biase2 je. dia model jubah and tudung ni hah.. nnti blog dia siap. aku bg link sket. usha sket.. slalu kalo korang online. ade iklan2 menyemak pop up. iklan tudung and jubah.. ade la muke dia.. hehehe

Mase akk aku menang pertandingan ape ntah... dapat pergi indon. LOL

Renoma ade gak panggil aku suruh jadi model. tp aku ckp xpe la. bg peluang kat akk aku. cukup la sorang dlm family. hahaha
 

Korang semua... jaga kesihatan k. and rajin2 la buat pemeriksaan doktor. jangan takut pada penyakit atau rawatan.. berdoa and hadapi dengan tenang.. InsyaAllah.... Assalamualaikom. sekian

9 comments:

  1. my mom had this too once. may your sister get well soon :)

    ReplyDelete
  2. hmm.. kebanyakan wanita ade. tp xperasan. u ols take care k... kakak i dah ok. alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  3. moga beliau cpt sembuh yea.

    tang tdo tuh..comel sgt hahaha sabor aje larr tgk foto ke-3 tuh. :))

    ReplyDelete
  4. banyak kan bersabar jika adik anda adelah saye.. haha.. thankx btway :P

    ReplyDelete
  5. akak ko yg azah tu ke? alhamdulillah she's fine now :)
    aku ade sorg mmbe ade sakit neh..makin lame makin besa tp die tanak operate rasenye...doc kate kalo nak ok kawen,hahaha...tp die kalo period pain mmg azab laa..kesian sgt

    ReplyDelete
  6. ha'a.. kalo nak baik kene kawen.. dokter ade ckp jugak.. sbb air mani lelaki.. xde kene mengene.. hahaha!!! bongok x aku? kahkahkah.. sbb kalo prgnant kan xperiod. kan? pastu ape aku pon xtaw. u r the doctor. u tell me :p

    ReplyDelete
  7. aku dah kena.. in 2009.. time tu 3bulan before SPM.. aku kne bedah, then dapat MC 58 days.. lepas abis mc, aku pegi skolah and ade mase 1 bulan utk stdy n buat revision.. sedih yg teramaaaaaat amaaaaaatttt !!! akan xkan pernah lupa kejadian tu.
    Alhamdulillah, dpt jgk masuk U.. hehehe..

    akak kau kne bpe jahitan? aku, 21.. dan aku bangaa dgn 21 jahitan tersebut. hahaha.. *menggong

    ReplyDelete
  8. hahaha.. tahniah2.. skrang dah xpakai jahit2 dah kot.. gam je. btway bagus la kau boleh score gak walaupon sakit....

    ReplyDelete